The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

söndag 8 maj 2011

ITS ALL ABOUT BEAUTY, WELLNESS AND ANTIAGING.....


Catharina Liljekvist svarar på läsarnas hudfrågor på http://www.improveme.se/



Catharina Liljekvist är klinikchef på Ellipse Klinikken och utför alla typer av hudvårdande behandlingar med den senaste teknologin. Catharina är utbildad inom näringsmedicin, örtmedicin och TCM (traditionell kinesisk medicin).


FRÅGA: Hej Catharina. Jag är en 25-årig tjej, jag har sedan två år ungefär haft problem med klåda på kroppen, som sedan utvecklades till utslag på halsen, ryggen, bröstet och till slut ansiktet. En morgon var jag plötsligt helt finnig. Jag har varit hos flera hudläkare och fått diagnosen hårsäcksinflammation. Jag har fått prova krämer som elocon, skinoren, dalacin och differin som förvärrade utslagen. Sedan fick jag EryMax som jag åt i 16 veckor. Allting försvann, även klådan på hela kroppen, men i 12:e veckan började det sakta komma tillbaka och blev värre.
Jag blev helt knottrig i ansiktet och på överkroppen, då fick jag Flukonazol som jag åt i två veckor, knottret försvann mestadels men nu har jag finnar igen, mest på kinderna och käkbenen, ibland även runt munnen, men även på ryggen och rumpan och finnarna kliar. Läkaren säger att jag ska äta Tetralysal men jag vill inte, jag provade i en vecka men min mage blev ännu värre än den var efter EryMax.
Nu har det gått tre månader sen jag slutade äta antibiotikan och min mage är helt förstörd, och klådan och utslagen blir inte bättre, kan du snälla hjälpa mig. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag dricker probiotika för att återställa balansen i tarmfloran, har kollat Helicobakter, men den hade jag inte och nu väntar jag på gastroskopitid. Hur blir man av med hårsäcksinflammation utan att äta antibiotika eftersom min mage inte klarar mer och jag inte vill förstöra kroppen? Hälsningar Marija, Huddinge


SVAR: Hej Marija! Jag förstår att du lider enormt av dina problem. Du har fastnat i en cirkel som är svår att bryta och jag ser att du även försökt dig på att arbeta med kosttillskott för att balansera mage/tarm efter dina antibiotikakurer, vilket är helt korrekt. Problemet är att dina obalanser i kroppen (som manifesteras i huden) inte bara blir åtgärdade av rätt bakterieflora. Du har även behov av att stärka och återuppbygga tarmslemhinnan samt stimlera leverns utrensningsprocesser då samtliga blivit hårt belastade av alla läkemedel.
Jag skulle behöva ha hit dig – dels för att se över din hudvårdsrutin, vilka produkter d använder och eventuella behandlingsbehov du har. I ditt fall behöver nog se över din ut- och insida för optimal resultat för en fin, fräsch hy, men även en välmående och balanserad kropp. Mvh Catharina


FRÅGA: Hej! Jag får nästan aldrig finnar, men när jag väl får det försvinner de aldrig, även fast jag låter dem vara och det slutar med att jag får ärr efter dem. Och nu är det så att jag har haft en finne i ca 1 vecka, den har inte försvunnit men den har blivit mindre, jag har testat allt från ansiktstvättar till medel som ska ta bort finnar men huden runt omkring har bara blivit irriterad och det går liksom att plocka bort huden. Har du några tips vad jag kan göra åt detta? /Sofia i Falun


SVAR: Hej Sofia! Att ha problem med acne finns många orsaker till. Man bör bedöma hur just du är drabbad innan man ger råd. Självklart är basen en bra, fungerande effektiv medicinsk hudvård. Vi arbetar med Jan Marini – en fantastisk serie produkter för alla typer av indikationer och problem. Även de som vill jobba i förebyggande syfte mot åldrande med mera finns det råd och bot.
Man kan även behöva göra någon form av behandling – t ex Nilte laser, den enda, enligt mig, lasermetod som verkligen fungerar mot aktiv acne och ger ett långvarigt resultat. Viktigt att tänka på är att alla produkter och behandlingar är symptomlindring, man måste även se till livsstilsfaktorer och genetiska anlag för hudproblem. Sänd oss gärna ett foto digitalt via email – för en mer individuell bedömning och rekommendation. Jag ser fram emot att få hjälpa dig. Mvh Catharina




FRÅGA: Hej! Jag har problem med svullnad (påsar) under ögonen. Spelar ingen roll om jag sovit tillräckligt eller för lite. Oftast blir det bättre fram på dagen, men har ändå en viss puffighet. Tråkigt att alltid se trött och sliten ut fast jag inte är det. Har testat många olika märken av ögoncremer utan något särskilt gott resultat. Är 44 år och har haft problemet de senaste 3-4 åren. Vad skulle du kunna ge för råd? /Lena i Uppsala


SVAR: Hej Lena! Svullnader under ögonen kan bero på flera orsaker. Du kan ha fettkuddar och överskottshud som bidrar till att du binder vätska runt den tunna fina huden kring ögonen som ger ett trött intryck. I dessa fall är ofta ett kirurgiskt ingrepp den bästa lösningen. Man kan stärka upp och krympa huden med hjälp av t ex Fraxel laser och eventuellt lite Vistabel för att försvaga muskeln om den är stark och bidrar till att huden ansträngs och tappar elasticitet. Ögoncremer är bra, men dessvärre inte lösningen på ditt problem. Kontakta oss gärna för närmare information. Mvh Catharina


FRÅGA: Hej! Jag har små fläckar i ansiktet, tror att det kan vara ärr från finnar. Finns det någon form av behandling för att påskynda läkprocessen så ärren försvinner fortare? /Sara i Hällefors


SVAR: Hej Sara! Det finns ett stort antal behandlingar mot fläckar efter acne. Man måste dock veta vad det är för typ. Är fläckarna röda behandlas de enkelt med IPL – som reducerar rodnaden samt stärker upp huden. Är det bruna fläckar kan man behandla med kemiska peeler och/eller Fraxel. Valet av behandling beror på ärrdjup samt om det är kärl eller pigment som är problemet! Kontakta oss gärna för närmare information. Mvh Catharina


FRÅGA: Hej Catharina! Vilket är det bästa sättet att bli av med mörka pigmentfläckar enligt dig? Ska man satsa på någon kräm eller behandling? De bleknar under vintern men blir mörkare igen under sommaren, trots att jag bär solskyddsfaktor varje dag. /Sandra i Lund


SVAR: Hej Sandra! Att behandla pigment är oerhört svårt då man i princip får räkna med att behandlingen reducerar det kosmetiskt missprydande mörka fläckarna, men anlagen och skadan i cellen (melanocyten) finns kvar. Att avlägsna pigmentceller innebär en konsekvens av depigmenterad hud, dvs vita partier. Målet med pigmentbehandlingar är att få all hud så jämn i färgen som möjligt. Vad som passar bäst i ditt fall beror på vilken typ av pigmentförändring du har, men även vilken hudtyp du är (nationalitet).


Under sommar ska ditt fokus ligga på att skydda dig mot solen med hög solskyddsfaktor samt gärna en solblock på problemområdena. Vi behandlar helst och med bästa resultat pigment under höst/vinterhalvår. Däremot kan man med produkter förbehandla och skydda huden optimalt för att förhindra att nya fläckar uppstår. Boka gärna tid för konsultation eller ring oss för närmare information. Mvh Catharina

Har DU frågor om hud, behandlingar eller något annat? Kontakta mig genom expertrådet på http://www.improveme.se/

Love / Cat






Inga kommentarer:

Bloggarkiv