The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

lördag 9 juli 2011

I THINK I AM ALLERGIC......



.... En underlig känsla i  kroppen infann sig när jag vaknade  i morse. Nu är jag visserligen i väntans tider på den månatliga biorytmiska period vi kvinnor drabbas av, men.....

Efter att ha inlett min första semesterdag, haft huset fullt med barn, grillat och avnjutit två glas rosévin - insåg jag att jag inte alls mådde bra av det, idag. Normalt sett dricker jag gärna ett gott glas vin till maten och njuter av smakerna tillsammans med vällagad mat. Den senaste tiden har jag dock inte druckit något alls på ett par veckor. Därför är det intressant att märka hur min kropp reagerade.



Jag har under alla mina levnadsår kunnat dricka alkohol utan några större problem - tvärtom - jag älskar fest, glamour och champagne!! Men den senaste tiden har jag övergått till alkoholfritt så ofta jag kan - dels för att jag som verkligen älskar smaken av vin kan njuta obegränsat av det, men även för att kroppen ska må bra, orka prestera både arbetsmässigt men också träningsmässigt. Nu när min arm äntligen börjat samarbeta med mig så är målet att nå den formtopp jag tidigare strävade efter i april, framflyttad till hösten.



Att vakna och verkligen känna i hela kroppen att något inte känns rätt är en för mig märklig känsla. Jag känner min kropp så bra och för första gången sen jag var ung, kände jag mig  - bakfull?  De som känner mig VET att jag blir aldrig det, även om vinet flödat och kvällen blir sen, är jag alltid uppe på benen tidigt och lider aldrig av sviterna av natten.

En härlig tanke slog mig - TÄNK om jag blivit allergisk mot alkohol? I så fall är det en fantastisk gåva i min ålder att drabbas av det, som enda ålderskrämpa... Tänk att ha en så fantastisk kropp som tydligt informerar om var gränserna går. Ett angenämt uppvaknande med ny information och ett nytt sätt att tänka och leva. Det  ironiska i detta är att vi i vår nya lägenhet kommer installera en vinkyl - med ett förmodligen intressant innehåll där årgången på vinet spelar en mindre roll än procenthalten på alkoholen.



Jag har gjort ett tidigare inlägg om just detta - jag tycker kroppen är en såååå intressant mekanism och jag vet att många ofta har lätt för att dricka det där extra vinglaset som man i efterhand kanske tyckte var onödigt. Det handlar definitivt inte om missbruk, ingen av oss eller någon av mina vänner är beroende av alkohol på något sätt. Men jag tycker det är skönt att faktiskt göra det mer legitimt att det är ok att inte alltid behöva dricka. Har man ett stort socialt umgänge och älskar att umgås över god mat och goda viner blir det rätt ofta man utsätter kroppen för mer än vad den egentligen vill ha... Det här är ett utmärkt sätt och jag älskar möjligheten till att kunna välja!!

Jag lovar att jag ska göra testet snart igen - men just i skrivande stund - kommer semestern mestadels bli alkoholfri...

Love / Cat

Inga kommentarer:

Bloggarkiv