The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

onsdag 2 mars 2011

RUNNING OUT OF WINGS....


Det som är det enda molnet på min himmel just nu är att jag är vingklippt... Likt en fågelunge som inte kommer ur boet eller likt en ängel som inte kan svepa sina hjärtformade fjäderlätta vingar kring världen och dem jag älskar känner jag en enorm frustration över konsekvenserna av min skridskoolycka. Sedan fallet, har min arm och mina ben/ligament hoppat ur led 10-12 gånger på mindre än 3 veckor. Självförvållat, då jag inte KAN hålla mig still.. Det har dock fört med sig en stor fördel - jag har ägnat mycket tid åt att forska i kvinnors fysik 40+.



Vad händer med ben, ligament och leder när östrogenet dalar. Den första normala reaktionen och rekommendationen jag möter är att den traditionella läkarvetenskapen anser att calcium är ett fantastiskt tillskott för att förebygga osteoporos... benskörhet... När man är så aktiv som jag är inom träning är ju sanningen ett faktum - vid närmare 50 reagerar kroppen på ett helt annat sätt, bäde vad gäller träning, upptag och behov av vitaminer och mineraler. Då jag normalt inte brukar skriva något om kost eller träning har ändå tanken vuxit fram - tack vare mitt eget behov om kunskapen för att hitta en lösning. I mitt fall kommer det läka utan några som helst biverkningar, men det finns andra aspekter. Kvinnor som konsumerar > 12,5 ug D-vitamin från mat och tillskott hade 37% lägre risk för höftfrakturer. Det intressanta är att risken minskar inte alls vid intag av mjölk som är berikat med kalcium eller mer kalcium i kosten. Jag har länge arbetat efter tesen att utesluta samtliga mjölkprodukter i vuxenålder, framförallt för att vi inte längre producerar laktas, det viktiga enzym sóm behövs för att bryta ned laktosen - därav det kraftigt ökade antalet laktosintoleranta personer, men det påverkar även näringsupptaget i tarmen av de så viktiga makro- och mikronutrienterna
Kalciumrikt mineralvatten minskar benförlusten och intag av kalk i kosten > 700 mg skyddar mot tjocktarmscancer. En annan intressant studie är att kalciumintag från mjölkprodukter ökar risken för prostatacancer. Risken relateras till samband av att koncentrationen av 1,25-dihydroxyvitamin D3 minskar. D3 är ett hormon som man tror skyddar mot prostatacancer.

Det är en hel del intressant information att hitta och då har jag ändå bara idag fokuserat på just sambandet Kalcium, D-vitamin och benskörhet samt frakturer och skador. Kalcium är inte den enda lösningen, det finns fantastiska kompletterande supplement jag tittar närmare på.




Jag har de senaste dagarna haft kontakt med ett flertal personer som har trasiga knän och problem, även av annan  karaktär, rena förslitningar i axelleder, armbågar m.m. där har jag fått frågan om jag kan rekommendera botemedel mot dessa problem.

Då jag som ni alla vet, tror att det finns en mening med allt som sker, tar jag det som ett tecken på att det kanske är dags att ändra inrikting på den information jag delar med mig. Jag kanske ska skriva mer om detta? Jag kanske sitter på kunskap som skulle höja livskvaliteten för många 40-50+ med slitna leder, trasiga knän och ryggbesvär..



Idag sitter jag med hela ansiktet begravet i en fantastisk bok som beskriver bot och hjälp för samtliga indikationer. Jag kommer ägna nästa inlägg åt den information jag kommer fram till kan vara bra lösningar just vid skador som oftast brukar sluta i kirurgi för de flesta..

Finns intresset för den läsningen hos er därute?

Love // Cat

Inga kommentarer:

Bloggarkiv