The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

lördag 23 juni 2012

HOMEMADE.....





En midsommarhelg i njutningens tecken... Efter en låååång sovmorgon, en härlig powerwalk (för mig numera uppblandad med lätt löpning) åt vi en ljuvlig frukost. Fruktsallad på äpple, banan och persika med valnötter och paranötter. Till det en stor varm kopp kaffe. hela förmiddagen har jag ägnat åt att botanisera i vad jag kan göra av allt som växer i min trädgård och i växthuset - mycket spännande att faktiskt odla functional food och omvandla detta till kulinariska smakupplevelser med dofter som intar hela huset. 


Idag regnar det - en dag som gjord för att odla kreativitet. Efter ett träningspass med ännu mer kardioträning känns det verkligen att resultaten kommer bli som jag önskar. Nu är jag riktigt på väg mot det mål jag satt upp. Till och med maken sneglar lite med beundran över min envishet... Både vad gäller växterna som den fysiska förändringen. Han har ju faktiskt inte levt med mig under min perioder fyllda av mål, utan kommit in i mitt liv där mycket både yrkes- och träningsmässigt varit status quo. Tillsammans lägger vi in en högre växel där kosten kommer få en ännu större betydelse då ett av besluten är att allt vi stoppar i munnen ska ha en funktion för att kroppen ska må så bra som möjligt, inte bara på grund av att vi båda älskar god mat. 






Idag har jag lagat rabarberchutney - underbart gott till grillat. Det bästa är att normalt sett när man tillreder mat som chutney krävs mängder av socker, speciellt när man använder rabarber så den är ganska sur. Jag kan inte beskriva min lycka när jag äntligen hittade det efterlängtade naturliga sötningsmedlet Stevia i butiken. Vilken vändning för alla som för vikten av att hålla sitt blodsocker under kontroll men ändå önskar njuta av sötman i mat. 


Stevia är en ört som är 600 gånger sötare än socker, helt utan kalorier och utan de biverkningar som t ex aspartam och kemiska sötningsmedel gör. Underbart!!


Jag har även tillagat mynta och basilikapesto med citronolivolja - underbart till grillat och till färsk pasta. Färger och dofter har omgivit mig hela dagen och finns nu samlat i vackra glasburkar för att avnjutas hela sommaren. 






Nästa projekt blir rosenblads gele - vacker för ögat och en njutning i gommen. Ett besök i butiken för att inhandla med Stevia blir dock nödvändigt först - sen väntar en kväll med grillat och njutning framför brasan.


Love / Cat 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv