The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

tisdag 1 februari 2011

FOCUS ON BODY, MIND & SOUL.....

                                  

Ett ämne jag sällan berör är fysisk träning. Ett annat ämne jag sällan tipsar om är kostens betydelse för vårt optimala fysiska och mentala välbefinnande. Det finns en uppsjö av nya tidningar om träning, fitness och hur man blir snyggare, får bättre kondition och en kropp som skall förändra Ditt liv och världen. Det bloggas och exponeras och fixeringen kan i många fall ta överhanden och istället skapa komplex över bristerna hos de allra flesta som inte kan, orkar eller har genetiken för att uppnå de ideal som ibland tar rätt extrema former.

Jag har själv en lång gedigen tränings- och tävlingskarriär bakom mig. Jag har i mer än 30 år lyft skrot och min målsättning har självklart pendlat mellan ytterligheterna i den yttre estetiken i kombination med det inre välbefinnandet. Jag var förmodligen en av Sveriges första personliga tränare då jag i slutet av 70 talet började studera medicin och kroppens anatomi. Jag blev helt enkelt min egen försökskanin dock med en stark övertygelse om att aldrig fuska mig till resultaten. Därför har jag alltid valt bort steroider och arbetat upp en fysik från grunden vilket jag idag vid nästan 50 års ålder är otroligt glad över.


                                                    

Varför jag tar upp det i det här inlägget är för att jag, tack vare en vältränad fysik, med starka ligament, leder och benstruktur förmodligen klarade mig ifrån flera svåra benbrott vid ett abrupt fall på isen i helgen. Den ortoped jag uppsökte som studerade mina röntgen bilder var djupt imponerad över struktur och styrkan i min nu medelålders kropp.

Jag har inga bilder av mig själv på Facebook, inte heller någon annanstans som visar i vilken form jag faktiskt befinner mig i nu. Just nu har jag dock ett mål, ännu ett mål för att se om man fortfarande på naturlig väg kan toppa formen som under mina tävlingsår. Jag har en relativt avslappnad inställning till min träning, men är minutiöst noga med att se kosten som den absolut viktigaste faktorn för optimala resultat. Studier i nutrition under många år i kombination med kontroversiella tankebanor har gjort mig till en noggrann, petig och medveten livsnjutare.

                               

Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta att jag kan inspirera kvinnor i alla åldrar till en ökad förståelse för att ålder bara är en siffra på ett papper. ALLT är möjligt så länge Du vet vilka mål du väljer att sätta.

Mina mål kommer att visa sig innan april månads utgång. Så här... ser jag ut i startposition - slutresultatet? Well... time vill tell... Denna bild tog jag för ca 6 veckor sedan, egentligen i samband med en spraytan inför en fest. Det är den enda bild av min kropp jag officiellt visar så Du kan se min anatomiska status vid 48 års ålder. Jag har inte "deffat", jag har inte sprayat mig brun än, jag har inte "pumpat" upp mig - det är bara jag - naturell... Man kan säga vad man vill om bilden - det intressanta är att jag fortfarande faktiskt har en del muskelmassa kvar samt en relativt låg fettprocent.


 
Jag kommer inte skriva hur jag tränar, jag kommer inte skriva hur jag äter - däremot har jag en enorm efterfrågan på min kunskap inom dessa områden och kommer skriva om en del viktiga faktorer att tänka på beroende på vilken ålder Du är i - att man har olika förutsättningar och behov..

Välkommen med på min resa - inte den sista - men den jag väljer att dela - MIN unika livsplan... just nu med fokus på toppform!!

Enjoy // Love Cat

Inga kommentarer:

Bloggarkiv