The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

fredag 29 juli 2011

WHAT DIRECTION IS YOUR CHOICE??


Detta inlägg är inte ett dömande inlägg. Detta inlägg är en reflektion, en skrämmande reflektion och en undran över vart mänskligheten är på väg?

Jag förstår och inser att vi alla är olika  i vårt synsätt på hälsa och välbefinnande, hur en sund livsstil ser ut, men vad jag inte förstår är det jag skriver om idag.

Vi spenderade en dag på stan, och en favoritsyssla är att titta på människor - jag älskar udda klädstilar, folk som sticker ut och ibland bara för att insupa inspiration från andra. Det som slog mig starkt var en skrämmande syn!! Hur många förbipasserande som var i en otroligt dålig fysisk form. Jag lever i en värld där den medicinska aspekten är den viktiga. Om en person är kurvig med former eller har svårt att tappa några kilon - det är en sak. Jag är inte ute efter att alla ska se ut som superatleter - det ska gudarna veta, är inte alls alltid synonymt med hälsa, men av andra orsaker.


Det som skrämmer mig är insikten jag får dagligen i mitt arbete men även i betraktelse att vi i Sverige mer börjar gå åt den typ av övervikt vi ser i USA. Vi pratar inte några kilon - vi pratar 30-50 kr och mer därtill i övervikt. Jag ser ett kostbeteende som gör mig illamående.

Hur kan man låta det gå så långt? Hur mår man i själen? Har man givit upp? Ett skrämmande antal unga personer jag möter dagligen har problem med sköldkörteln och en nedsatt ämnesomsättning. Jag ser en ökad insulinresistens vilket  innebär att risken för att utveckla diabetes typ 2 ökar markant.

Alla vet att vi behöver tänka på att röra på oss och äta sunt - men varför denna skrämmande omvärldsbild? Det handlar ju faktiskt inte om hur vi ser ut utan hur vi mår!!

Jag har i många år fått försvara mina livsval, min träning, mina kostvanor men faktiskt mest utifrån perspektivet att jag varit rädd om min figur och velat se vältränad ut. Det är ju förvisso en trevlig effekt, men för mig har det alltid handlat om att må bra - en sund själ i en sund kropp. Jag har inga krämpor, jag har inga sjukdomar, jag är 48 år och äter som en häst i mängd, men väljer kvalitet på maten och äter kosttillskott och vitaminer jag vet att jag behöver.

Är det inte så man vill att livet ska se ut? Det är skrämmande när man diskuterar hur gemene mans kostvanor ser ut - vad är konsekvenserna i vårt DNA för nästkommande generationer?

Notera att det är lika illa att drabbas av det som många, tyvärr framförallt kvinnor drabbas av, ätstörningar, ortorexi och BDD - träningsknarkande och en totalt felaktig kroppsuppfattning. Tro mig alla former av avvikelser sätter sig kognitivt och påverkar tankar, minne, koncentration och hjärnans beteende, funktion och kapacitet. 


Jag kommer skriva mer om detta - då det är ett ämne jag brinner för och som berör... Var rädda om er och tänk på att ingen annan än du själv ansvarar för din egen lycka. Det gäller även din hälsa. Den är ovärdelig - precis som du!!



Love / Cat

Inga kommentarer:

Bloggarkiv