The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

lördag 27 september 2014

THE BASIC FACTS..



Jag har alltid varit mån om vad jag äter. Nej, inte på det där sättet att jag tänker på vikt och håller igen inför Beachsäsongen. 

Jag menar att jag V.E.R.K.L.I.G.E.N ser på mat på mitt eget sätt. Det betyder inte alltid att jag slaviskt följer mina ståndpunkter. Ibland äter jag helt enkelt det som bjuds och KAN faktiskt äta en bit tårta trots att jag överhuvudtaget inte förstår meningen med socker och grädde.  Men.. för att jag ibland inte orkar förklara.

Har man regler kan man också göra undantag. Min regel är att det jag stoppar i min kropp är exakt den programmering av näring och energi jag önskar. Det är alltid spännande att tänka på mat på det sättet. När man lärt sig något nytt. Gudarna ska veta att jag fått försvara mina åsikter. Många gånger. Onödigt många gånger, faktiskt. Jag kan inte sluta förvånas över hur många som orkar engagera sig och tycka något utan att försöka och vilja förstå. 

Om jag själv har synpunkter på andras matvanor är det just för att jag skulle kunna hjälpa dem med att äta bättre, mer näringsrikt och öka förståelsen för kostens påverkan på kroppen. Att helt enkelt MÅ bättre. Att kritisera leder ingen vart om man inte ger konstruktiv kritik. Målet måste vara att förändra och förbättra. Med kärlek och respekt. 

Vi vet att kosten hos de flesta idag leder till kroppsliga och själsliga obalanser. Att vi äter mat som innehåller färgämnen, konserveringsmedel, antibiotika och är besprutade. Vi äter lightprodukter, sötningsmedel och E-ämnen. Vi äter ofta fel och för lite av riktigt bra mat. Att socker i överdos ger samma hangover och abstinens som vilken annan drog som helst.

Vi stressar, har ibland levnadsvanor som kunde vara bättre och våra kroppar blir försurade. 

Allt det här vet du. Jag också. Redan långt innan jag fick min diagnos har jag haft som mål att se till att min pH-balans i kroppen är optimal. Jag skriver inte innan jag blev sjuk - för så känner jag mig inte. Jag föredrar ekologisk mat, så ren som möjligt och med betoning på veganmat. Jag har en god matsmältning, en bra ämnesomsättning och ett bra näringsupptag. Jag har alltid haft olika mål med min kosthållning. Att må bra, att bibehålla hälsa, att hålla kroppen ung, frisk och vital, att komma i form under tävlingssäsonger eller att öka energiintaget för att öka muskelmassa etc. 



Just nu är mitt mål med kosten att skapa en bra syra - basbalans. 

Nu är det viktigare än någonsin. Cancerceller trivs i och älskar sura miljöer och kolhydrater. 

Jag har inte inlett någon fight med Kroppen mot cancern. Jag har bara bestämt mig för att svälta ut den jäkla inkräktaren. Man blir inte inneboende hos mig utan att fråga. Så var det med det. 

Noll alkohol, noll snabba kolhydrater, inget vetemjöl, minimalt med bröd, ingen pasta och helst bär med lågglykemiska värden istället för frukt. Jag kommer skriva mycket om min kost framöver. Varför jag gör mina val, hur jag tänker och berätta om min bästa vänner på tallriken. Mat för mig är den absolut bästa medicinen, den bästa föryngringskuren och en härlig vän att njuta av Livet med. För det tänker jag göra. Länge.

Varje dag ägnas just nu åt att vara basisk och att ha en jämn fin blodsockerkurva. Till min hjälp använder jag bikarbonat, citronvatten och mycket grönsaker. Jag har skärpt min "Leva-i-nuet" kurva. Jag andas, fokuserar och har blivit riktigt bra på att kontrollera mina tankar. Och tränar.. bättre än någonsin. 

Min inneboende har fått en tuff dam att hantera. Men jag lovar... jag ska svälta ut den jäkeln... Jag lovar.. 

Love / Cat 





Inga kommentarer:

Bloggarkiv