The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

onsdag 10 september 2014

SAY HELLO TO MY NEW ENEMY...


Livet tar ibland nya vägar. 

Den resa jag nu påbörjat blir det första kapitlet i min livsbok. Den bok som var menad till ett annat innehåll. Eller kanske inte egentligen ett HELT nytt innehåll, detta blir mer som ett nytt kapitel eller två. Förhoppningen är att det fortfarande blir en bok med ett lyckligt slut. 

Första raden i det nya kapitlet skrevs den 3 september 2014. Efter två långa år av det som vid varje läkarbesök ansågs vara normala klimakterieproblem, ändrade plötsligt sanningen sig till en ny sida, och jag blev introducerad för diagnosen leiomyosarkom. En mycket ovanlig form av tumör som växer i glatt muskulatur eller i skelett och fettväv. 

För en vecka sedan fick jag alltså svaret att jag har en elakartad tumör i magen. Kaoset varvas med klara tankar och oroliga funderingar men en sak blev bara så självklar. 
Att skriva om det. Att berätta om hela resan, från början till slut. 

Min kropp och jag har alltid varit bästa vänner. Så bra vänner att vi verkligen gillar varann. På riktigt. Därför har jag otroligt svårt att få in i mitt huvud att Kroppen skulle göra något sånt mot mig. Därför låter jag tanken stanna vid att en fiende knackat på min dörr. Ibland måste man bli vän med sina fiender för att förstå deras uppsåt. Att förstå meningen i varför de jävlas och ställer till oreda. Det är ungefär där jag nu. 

Sleeping with the enemy... 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv