The Story..

"Att helt plötsligt stå inför situationen att behöva ändra kurs i Livet gjorde att jag valt att skriva. Att få dela med mig av min berättelse kan ge kunskap till andra för att skapa förståelse för hur det är att leva med en tuff diagnos. Dela gärna med dig till någon du tror behöver läsa, eller ta del av mina ord själv. Ingen vet hur morgondagen ser ut"... Carpe Diem! Du öppnar första kapitlet i storyn Lördagen 6 September 2014..

torsdag 15 januari 2015

TIME OUT..


Om det är något jag verkligen längtar efter – bortsett från att bli helt frisk och återställd, så är det att få resa bort. Jag längtar så mycket efter att få byta miljö, få njuta av total tidlöshet och bar leva efter Kroppsklockan ett tag.

Vi har pratat om det länge, jag och O, men då mina sjukhusvistelser varit högprioritet har det legat lite på is.

I samband med planeringen av min sista behandling och med tanke på att jag fått byta medicin dök plötsligt tillfället upp. Ivrig som ett litet barn surfade jag runt bland olika resmål och hittade den perfekta rekreationsresan – en kryssning i Karibien!

Då jag verkligen bestämt mig för att vila och verkligen koppla av lät det som en lysande idé att låta världen komma till mig istället för tvärtom.

Sagt och gjort. Ska det göras, ska det göras ordentligt. Världens största kryssningsfartyg, Allure of the Seas, skulle ta oss runt bland de västindiska öarna. Smaragdgrönt vatten, vita sandstränder och lata dagar med skön värme kändes som klippt och skuret för våra behov. Kryssningen kombinerades med några dagar i Miami samt Fort Lauderdale för att träffa vänner och ha några möten.

Då jag haft turen att må så pass bra, kändes det som att vi skulle våga åka. Dessutom har jag ju bytt mediciner så det blev lite som att börja om i den kroppsliga resan – skulle det fortsätta kännas bra även nu?

Det skulle vara så fel att åka iväg om Kroppen beslutar sig för att gå i strejk, vilket inte alls är någon omöjlighet, så nu håller jag tummarna stenhårt!

Den första medicinen satte sina spår med håravfall och flera biverkningar. Små som stora. Det känns ibland helt galet att låta Kroppen utstå denna rätt grymma behandling, men just nu är det alternativet jag valt. Nu när jag haft det lite lugnare kring mig har jag fördjupat mig i och läst massor kring sjukdomen och de bästa sätten att agera och hantera allt.

Mina framtida inlägg kommer nog ha mer fokus på detta då jag förhoppningsvis är färdigbehandlad efter gång nummer 6. Fast det vet jag ju inte – man brukar ge 6 behandlingar och sedan utvärdera. Jag har ju med den nya medicinen endast fått 3 behandlingar.

Det är otroligt intressant att sätta sig in i just min sjukdom. Leiomyosarkom är en mycket ovanlig form av Cancer då den sitter i glatt muskulatur. Mina kostsupplement har den senaste tiden bestått i D-vitamin för en normal celldelning, Broccoliextrakt för höga doser med Sulforafan som påverkar cancerceller negativt. Men fokus har även legat mycket på att äta mycket klorofyllrik mat. Chlorella, gröna blad och vetegräs står högt på listan. Jag tar även bikarbonat i citronvatten för att basa mig och dricker björkaska och chagate.

Det jag ska ta tag i under min ledighet är Kroppens inre stress. Att fokusera på yoga, andning och meditation. Det är lika viktigt att syresätta Kroppen som att göra den basisk – så just nu är mitt mål att optimera varje andetag och träna mer kardiovaskulärt. Det är ju inte fy skam att ha en tuff diagnos och ändå sikta på att formtoppa Kroppen till 100%, eller hur?

Jag har ju trots allt en stor del av resan kvar. Efter nyår väntar scanning, utvärdering och en rätt stor operation.

Då ska jag banne mig vara starkare än någonsin. Både mentalt och fysiskt.
Wish me luck!

Love / Cat


2 kommentarer:

Thomas Berglöf sa...

Underbar inställning! kör så det ryker och vi tänker dig! Kram från Familjen Berglöf

Vivi sa...

Vad underbart det låter, en resa är precis vad ni behöver. Ta en dag i taget och njut. Massa kramar vivi

Bloggarkiv